טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי – המדריך המלא

CBT הם ראשי תיבות באנגלית לCognitive Behavioral Therapy. בעברית המונח מתייחס לטיפול קוגניטיבי התנהגותי כגישת טיפול נפוצה בפסיכותרפיה. בטיפול עובדים עם מטפל/ת קליניים בצורה יחסית מובנית, ובאופן שממוקד יותר בדפוסי התנהגות וחשיבה שפוגעים באיכות חיינו ובתפקוד במישורי החיים.

CBT עשוי להיות מתאים לשלל מצוקות וקשיים בכך שמהווה גישה מוכחת מחקרית, אשר נמצאת כיעילה וחיונית לטיפול ממוקד בחרדה, דיכאון, OCD ועוד קשיים נפשיים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מסייע לנו להיות מודעים יותר לדפוסי החשיבה השליליים או השגויים, ובכך לנסות לסייע בהקניית כלים להתמודדות יעילה ונכונה עם מצבים מורכבים ומאתגרים עבורנו.

CBT יכול להוות גישה מרכזית בטיפול או להשתלב ככלי טיפולי בסיוע גישות וכלי טיפול נוספים, בהתאם לצורך המטופל. בטיפול אצלינו נעשה את ההתאמה אליכם, בהתאם לסוג הקושי שאתם מגיעים איתו ובהתאם להתקדמות התהליך הטיפולי. במכון דרך ישנם אנשי מקצוע קליניים מומחים לCBT ובעלי יכולת להתאים את הגישה בהתאם למטופל ולצורך.    

 

או השאירו פרטים כאן

לאילו סוגי בעיות CBT עשוי להתאים?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא למעשה שם כולל לשלל גישות וכלים שונים לעבודה בחדר הטיפולים. קשיים ובעיות נפשיות מתאימות מאוד לטיפול CBT כגון PTSD,ביטחון עצמי נמוך, ויסות רגשי, דיכאון (מז'ורי או כל סוג של דיכאון), הפרעות אכילה, הפרעות חרדה כמו OCD, פוביה כלשהי, חרדות ספציפיות כמו חרדת נהיגה, חרדת בריאות, חרדה חברתית, אינסומניה (קשיי שינה) ועוד.

חשוב לציין כי גם ללא הפרעה או קושי מאובחן – CBT עשוי לשמש כלי טיפולי יעיל מאוד או גישה מרכזית להתפתחות עצמית, ניהול סיטואציות בינאישיות והתנהלות בתוך מצבים מורכבים וסוערים רגשית. בכך גם אנשים שאינם סובלים מקשיים נפשיים רבים יכולים להיתרם בתוך טיפול שכזה, ולקחת לחייהם כלים ומיומנויות שונות לחייהם.

טיפול CBT הינו ממוקד יותר בצורך וב"כאן ועכשיו" של המטופל, בהתאם למה שקורה והביא אתכם לטיפול. בהתאם לכך הטיפול לרוב הינו קצר יותר מטיפולים דינאמיים שלעיתים אורכים שנים רבות, ומאפשר להבחין בשיפור נפשי ובאיכות החיים לאורך החודשים הראשונים לטיפול. גם כאשר ישנם סוגים שונים של קשיים, לדוגמא חרדה ודיכאון יחד, או הפרעת אכילה עם OCD. ניתן לטפל גם בבעיות מורכבות ושזורות זו בזו, בטיפול מסוג CBT.

אם אין לי קושי או בעיה נפשית מאובחנת, באיזה אופן CBT עשוי לתרום לי?

צירפנו פה מספר דוגמאות למצבים שונים, שטיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי לסייע בהם:

  • ניהול תסמינים וביטויים נפשיים כאשר תרופות אינם אופציה אפשרית.
  • למידה של טכניקות התמודדות עם אירועי חיים מלחיצים
  • זיהוי וניהול רגשות – ויסות רגשי
  • התמודדות עם אבל ואובדן
  • פתרון בעיות וקונפליקטים ביחסים בינאישיים
  • למידת אופני תקשורת טובה יותר
  • התמודדות והתגברות על טראומה הקשורה לאלימות או התעללות
  • ניהול ולמידה של כאב כרוני או מחלה

אילו קשיים נפשיים והפרעות נפשיות CBT עשוי לסייע בהם?

  • דיכאון כולל דיכאון מז'ורי, דיכאון אחרי לידה, דיסתמיה והפרעות מצב רוח
  • הפרעות חרדה ופאניקה
  • פוביות וחרדות ספציפיות כגון חרדת נהיגה, חרדת בריאות (היפוכונדריה), חרדה ממקומות פתוחים או סגורים, חרדה מחיות ועוד.
  • OCD כולל אגרנות כפייתית
  • חרדת ביצוע ובעיות בתפקוד המיני
  • הפרעות אכילה כולל אכילה רגשית
  • התמכרויות (סמים ממכרים, אלכוהול, הימורים, פורנו, סקס, סיגריות, קניות, משחקי מחשב)
  • סכיזופרניה
  • תסמונת פוסט טראומטית PTSD
  • אינסומניה וקשיי שינה על רקע רגשי

במקרים מסוימים נשלב בטיפול CBT גם טיפול תרופתי במידת הצורך, בהתייעצות עם רופא פסיכיאטר אשר יוכל לסייע בהקלה על תסמינים מסוימים, בהתאם לחומרת המצב הנפשי והקשיים בתפקוד היומי.

במידה ואתם חושבים שטיפול CBT עשוי לסייע לכם בהתמודדות עם מצוקה או קושי מסוים, נכיר אתכם בפגישה הראשונה ונבנה יחד איתכם את טיפול הCBT כדי לנסות ולסייע לכם לשפר את איכות חייכם, ולקדם אתכם לאיפה שתרצו. בכל מקרה אנחנו נהיה איתכם בכל צעד בדרך, להסביר, ללוות ולקדם אתכם.

מה חשוב לשים לב כשבוחרים טיפול CBT?

במידה והחלטתם שאתם מעוניינים בטיפול CBT, חשוב לראות כי המטפל/ת שאתם מעוניינים לפגוש מבינה, מנוסה ויודעת כיצד לעבוד עם CBT הן ככלי טיפול משולב בטיפול והן כגישה מרכזית.

אצלנו במכון דרך, תמצאו מומחים לטיפול CBT שמתמקצעים בשלל קשיים ובעיות, ויודעים להתאים את הטיפול והכלי בהתאם למה שקורה איתכם "בכאן ועכשיו" – כלומר בחדר הטיפולים, ובחייכם. חשוב שתדעו כי אתם נכנסים לתהליך שמצריך סבלנות, אמון עם המטפל/ת וביטחון שניתן לעבוד ביחד.

מה נדרש מהמטופל במהלך סדרת הטיפולים?

לעיתים הטיפול יצריך תרגולים, ש.ב. ולמידה גם מחוץ לפגישות, ובמקרה שכזה, תהיו בקשר עם המטפל/ת שלכם כמובן. CBT מתבסס על יצירת למידה חדשה; ראשית של דפוסי החשיבה המעכבים אתכם ומעצימים את הקושי שאתם חווים, ושנית בהקניית ותרגול של כלים ומיומנויות שאינכם מכירים ואינכם רגילים אליהם.

ייתכן והטיפול יעורר רגשות לא נעימים, זאת במטרה לייצר חשיפה ולנסות ביחד עם המטפל/ת להפחית הימנעויות והסחות דעת, שמעצימות לרוב את הקושי והבעיה. המטפל/ת יהיה איתכם בכל צעד באופן שקול וסבלני בהתאם לנכונות שלכם ולא נכריח אתכם לעשות דבר שלא תרגישו בנוח איתו.

בזהירות ויעילות נתקדם ונאסוף ביחד עוד כלים לשכלול יכולות ההתמודדות שלכם עם קשיים ומצבים שונים. חשוב לציין כי על אף שהטיפול ממוקד, הטיפול עדיין מתבסס על קשר טיפולי רגיש, קשוב ואינטימי. הוא עשוי לקחת זמן ואנו נהיה איתכם בכנות ושקיפות בנוגע לכך. אנו מעודדים את המטפלים והלקוחות שלנו לייצר קשרים אמיצים, אותנטיים ומלאים בנכונות לעבוד ולפגוש אחד את השנייה בחדר, מתוך הבנה כי זהו מרחב בטוח לתרגול של מה שקורה בחייכם.

אם אתם מעוניינים לקבל טיפול שכזה, ואתם חושבים שאתם מעוניינים ללמוד כיצד להתמודד אחרת – אתם מוזמנים להתקשר אלינו לתיאום פגישת טיפול עם אחד המומחים שלנו. הטבה באיכות חייכם בהחלט שווה את זה.

אני מתלבט/ת – האם כדאי לי להתחיל טיפול CBT?

אנחנו תמיד אומרים – אין זמן טוב יותר להתחיל מהיום. המשמעות של ההמתנה היא שאתם לא מקבלים כנראה טיפול שמספק אתכם, או מתאים לצרכים והקשיים שאתם מתמודדים איתם כרגע בחייכם. בין היתרונות המשמעותיים של טיפול CBT הוא המיקוד של הטיפול. מוכח מחקרית כיעיל מאוד, ומאפשר לראות ולהרגיש בתוצאות ושיפור באיכות חייכם, ורווחתכם הנפשית כבר ב-3 חודשים החודשים.

לא מבטיחים שהקושי או הבעיה שאתם מגיעים איתה תיעלם – אבל אנחנו נדע בהחלט לדייק ולזהות מה קורה איתכם, ולהיות איתכם שקופים, הגונים וכנים מספיק בכל צעד בתהליך הטיפולי שלנו.

המטפלים במכון אשר מומחים ל-CBT יודעים לשלב זאת כחלק מגישת הטיפול המרכזית, לשלב זאת עם כלים נוספים מוכחים מחקרית (כמו מיינדפולנס להפחתת לחץ, EMDR לטראומה, PE לחשיפה מתמשכת לטראומה וחרדה ועוד) ובכך לנסות לדייק כל פגישה וכל רגע את מה שקורה איתכם.

השיח הוא גלוי, אותנטי ומקצועי ומאפשר לכם לשאול, להבין ולדעת מה אנחנו עושים ביחד איתכם ולאן פנינו מועדות
. במהלך שלושת החודשים הראשונים, אתם צריכים לראות שיפור כלשהו, גם אם קטן אך משמעותי. במידה ואתם בטיפול שאמור להועיל לכם ולסייע לכם וזה לא קורה, נסו לחשוב ולשוחח עם המטפל/ת (במידה וזה לא עלה כבר) ולחשוב כיצד ניתן לדייק את הטיפול למה שאתם צריכים.

בטיפול אצלנו המטפלים יהיו כל הזמן בנכונות להבין ולשוחח איתכם על ההתקדמות, תוך סבלנות, רגישות וכמובן האמון והביטחון שיבנה במהלך הדרך. כפי שציינו למעלה, במידה ואתם כן מעוניינים להתמסר ולגלות סבלנות לתהליך של 3 חודשים ומעלה, ייתכן וטיפול CBT יתאים לכם מאוד.

אם אתם מזדהים או מתמודדים עם קושי מסוים שרשום פה, סדרת טיפול איתנו תוכל לסייע ולהטיב איתכם. צרו איתנו קשר ונשמח לסייע.

או השאירו פרטים כאן