OCD

מהו OCD? איך מתבצע הטיפול?

OCD הוא קיצור של Obsessive compulsive disorder או בתרגום לעברית – הפרעה טורדנית אובססיבית. מדובר בהפרעת חרדה, אשר מתבטאת במחשבות טורדניות ודחפים (האובססיות) שמובילים להתנהגויות וטקסים באופן כפייתי וחזרתי.

החרדות והטקסים משבשים את תפקוד ואיכות חיינו וגורמים לאי נוחות ואי שקט רב. הפרעה טורדנית כפייתית לרוב נסובה סביב נושאים שונים מעוררים חרדה כגון בריאות ומחלות, ובהתאם לכך טקסים שונים יופעלו כמו שטיפת ידיים רבה או בסדר מסוים, הימנעות מלחיצת ידיים, וחיפוש מידע כפייתי על מחלה מסוימת או מצב רפואי.

רוב האנשים שסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית מתביישים מאוד בטקסים וההתנהגויות שלהם, ונשארים בודדים עם הפגיעה באיכות החיים ובתפקוד היומיומי שלהם. זה לא חייב להיות המצב, והחדשות הטובות הן שאנחנו במכון דרך נוכל לסייע לכם באמצעות טיפול ממוקד בהפרעה טורדנית כפייתית. איכות החיים שלכם יכולה להשתפר ולעלות משמעותית וניתן להשיג תוצאות משמעותיות בטיפול נכון, סבלני ומותאם צרכים.

או השאירו פרטים כאן

מה התסמינים של הפרעה טורדנית כפייתית / OCD?

הפרעה טורדנית כפייתית מורכבת מאובססיות כלומר דחפים שמקורם בחרדה, והתנהגות כפייתית המכונה "טקסים", במטרה להרגיע את הדחפים (ללא הצלחה כאמור). עם זאת ייתכן ואתם מזהים רק את הדחף במחשבות הטורדניות (האובססיה) או לחילופין רק את ההתנהגות הטקסית והכפייתית מבלי שאתם מזהים מה המקור לכך.

כל עוד ישנה פגיעה ברווחה הנפשית שלכם, ובתפקוד היומיומי – יש צורך בטיפול ממוקד שיוכל לסייע לכם בהתמודדות עם ההפרעה. הדחפים עשויים לבוא לידי ביטוי בשלל דרכים כמו מחשבות טורדניות, מתמשכות ולא רצויות, תמונות, צלילים או קולות שמעוררים חרדה וחוסר נוחות.

האובססיות סובבות סביב נושאי-על כגון:

  • פחד מזיהום, לכלוך ומחלות כדוגמת הימנעות או הפחתת מגע עם אנשים וחפצים
  • צורך בסימטריה ובסדר מסוים כמו חרדה עוצמתית אם דברים אינם מונחים בסדר מסוים
  • מחשבות לא רצויות אודות תכנים מיניים, תוקפניים או דתיים כגון מחשבות שאנו עשויים להתפשט בציבור או לגעת בעצמינו באופן מביך בציבור.
  • מחשבות אימה אודות תוקפנות ואיבוד שליטה בפגיעה באחרים או בעצמינו כגון מחשבות שאנו יכולים לפגוע במישהו יקר לנו או בזרים.
  • קושי לשאת חוסר ודאות וספקות כדוגמת בדיקות חוזרות אם הדלת, התנור או הגז סגורים.

ההתנהגות הכפייתית או ה"טקסים" הם למעשה פעולות או מחשבות שאנו עושים במטרה להרגיע את החרדה שמתעוררת אצלינו ולנסות להרגיע את המחשבות הטורדניות. ייתכן והתחושה שנרגיש שיש לנו צורך לעשות או לחשוב את הפעולה המסוימת בכדי למנוע ממשהו רע להתרחש כמו שיקירנו יפגעו בתאונה או אנחנו נפגע. התחושה עשויה להיות רגיעה מינורית וזמנית, אך מחריפה עם הזמן. דוגמאות ל"טקסים": 

  • ניקיון ושטיפה כגון שטיפת ידיים עד שהעור מתקלף, בסדר מסוים או כמות מסוימת של פעמים
  • בדיקות חוזרות- כמו בדיקה שהדלתות, חלונות או מכשור חשמלי סגורים לרוב ברצף של מספרים.
  • ספירה של מספרים
  • חזרתיות על דימוי, מילה, תפילה, משפט או מספר מזל.
  • סדר וסימטריה- לדוגמא בצלחת אוכל, בסידור הבית ובכניסה לחדר לפי סדר מסוים.

אילו תחושות ייתכן ויתלוו לדחפים והטקסים?

כפי שציינו לפני כן, ייתכן ותחושו בושה רבה ומבוכה מעצם המחשבות, וההתמודדות עם התנהגויות באופן שמפריע לחייכם. התחושה המהותית שמתלווה להפרעה טורדנית כפייתית הינה חרדה רבה ואי שקט. ייתכן וכשאתם מנסים להתנגד לדחף שמתעורר או מחשבה לא נעימה – תרגישו חוסר נוחות בגוף, דופק מהיר, הזעה, נמלול בגפיים, תחושת חום או קור, הזעה, נשימות כבדות או מהירות ועוד תסמינים שמאפיינים חרדה.

במקביל לכך ייתכן וההתמודדות לאורך זמן משאירה אתכם בודדים ומיואשים. ייתכן ותחושו חוסר תקווה ושהביטחון העצמי שלכם יורד ומושפע כתוצאה מכך. אם הזדהיתם עם חלק מהדברים שרשמנו, אנחנו מזמינים אתכם להגיע לפגישה איתנו כדי שאיש מקצוע יוכל לסייע לכם בהתמודדות עם ה-OCD.

איך נזהה שיש לנו או למישהו מיקירינו, הפרעה טורדנית כפייתית?

בהתמודדות עם OCD ייתכן ואנחנו ננסה להתעלם או לשלוט בדחפים (האובססיביות) אך הדבר יוביל לרוב להתגברות של החרדה והאי שקט. כתוצאה מהחרדה מתעורר צורך או דחף כפייתי לבצע או לחשוב על פעולות מסוימות, בכדי להרגיע את החרדה שמתעוררת.

הניסיונות להפטר או להתעלם מהדחפים והמחשבות הטורדניות, מעוררים יותר חרדה ובהתאם לכך נוצרת התנהגות טקסית שמתגברת עם הזמן. OCD הוא לא נדיר בחברה אך ישנה הרבה בושה סביב השיח על OCD, וניסיונות להסתיר את ההתמודדות עם ההפרעה.

מה ההשלכות של התמודדות עם הפרעה טורדנית כפייתית על חיינו?

ייתכן ואתם או חבריכם, מאחרים לעבודה וללימודים כי הם נתקעים בשירותים בטקס בוקר. ייתכן ואתם סובלים מעייפות ואינסומניה כי יש לכם טקסי לילה. ייתכן ותימנעו ממגע עם אנשים או מצבים חברתיים מסוימים ותפגעו במישור החברתי והבינאישי, וייתכן ודווקא תחפשו יותר מידע רפואי למשל אודות חרדת בריאות שאתם סובלים, בניסיון להרגיע את עצמכם.

ישנם אנשים שמגיעים למצבים אובדניים כי הם חשים שאין להם תקווה בהתמודדות עם הסבל ובושה הכרוכים בOCD-. בכל מקרה ובכל שלב, אל תחכו עד שהמצב יהיה בלתי נסבל – ככל שנקדים לטפל בהפרעה טורדנית כפייתית באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי בגישות החדשות והמתקדמות בשוק, כך נוכל להתחיל ולהטיב עם עצמינו.

איך נוכל לסייע לכם במסגרת טיפול ב-OCD?

אם אתם קוראים את המאמר הזה ומשהו מהתסמינים או הדברים שרשמנו דיבר אליכם, אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו ולתאם פגישה עם מומחה. בתחילת הקשר ייתכן ונשלח לכם טפסים למילוי עצמי דיסקרטי עבור הטיפול בכדי לבחון יחד איתכם את מצבכם, ובאיזה עוצמה נפגעת איכות חייכם. מטפלים מסוימים מעדיפים לעשות זאת רק לאחר הפגישה הראשונה, בכדי להסביר על מילוי הטופס עצמו.

במקביל לכך אנו נתחיל להכיר אתכם, נתבסס על הקשר הטיפולי כדי לבסס אמון ומרחב בטוח לשיח פתוח ואותנטי. חלק מהשיח הוא כשלעצמו חשיפה למצבים של בושה, מבוכה, תסכול ובדידות. נבנה ביחד תוכנית טיפול קוגניטיבית שתאפשר להתייחס להזדהות עם המחשבות והדחפים, ותוכנית התנהגותית שתאפשר חשיפות בחדר הטיפולים בכדי לאפשר התחלה של מסוגלות עצמית, הקניית כלים ומיומנויות חדשות, התבוננות והיפתחות להרגלי חיים חדשים ועוד.

הטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית אינו פשוט אך הוא אפשרי ומצריך סבלנות. ניתן לראות שיפור כבר בחודשים הראשונים כאשר עובדים נכון בטיפול ממוקד לצרכים שלכם.

איך אדע האם ללכת לטיפול ב-OCD?

לא כל מי שסובל מ-OCD אכן הולך לטיפול. ישנם מצבים שאנשים מגיעים לאחר עשרות שנים של התמודדות במצב שאינם מסוגלים לתפקד ובריאותם הנפשית אינה בטוב. אם משהו מכל הדברים שרשמנו פה – מדבר אליכם, אתם כנראה נשארים מבולבלים, חרדים ותפקוד חייכם במישורים מסוימים נפגע.

זה לא חייב להיות המצב, וניתן להקל עליכם אם תעשו את הצעד לקראת עצמיכם, בפנייה אלינו. חרדה אינה נעלמת ולרוב היא גדלה, משתכללת וחולשת על עוד מרחבים בחיינו. אם יש לכם ספק לגבי השאלה האם יש לכם OCD, אתם יכולים לתאם פגישה איתנו כדי לבחון עם איש מקצוע מומחה לנושא, את התחושות שלכם בשקיפות מלאה, ונוכל לצאת לדרך ביחד.

או השאירו פרטים כאן


מאמרים