פוסט טראומה

מהי הפרעת דחק פוסט טראומטית (פוסט טראומה)?

הפרעת פוסט טראומה מכונה גם בראשי תיבות PTSD, הינה הפרעת חרדה, על רקע של חשיפה לאירוע אחד (או יותר) אשר נתפסים כמאיים או מסכן את בריאותנו הפיסית או הנפשית, במהלכו אנו מרגישים חסרי אונים, מוצפים והמומים. פוסט טראומה מתפתחת לאחר לפחות כחודש ימים מחלוף האירוע. האירוע המאיים עשוי להיות אחת משלושת האופציות הבאות:

  • חוויה וחשיפה ישירה לאירוע טראומטי כדוגמת אונס, תאונה או אסון טבע.
  • עדות וצפייה באירוע טראומטי שקורה ומתרחש למישהו אחר כדוגמת צפייה באדם נהרג או נפצע.
  • עדות וטיפול במישהו קרוב אלינו, אשר חווה אירוע טראומטי כדוגמת טיפול בבן משפחה.
  • חשיפה חוזרת ונשנית לתיאורים גרפיים של אירועים טראומטיים, כדוגמת צוות זק"א, מד"א, צוותים פסיכולוגיים וכן הלאה.
  • חוויה או חשיפה מתמשכת לאירועים טראומטיים כדוגמת באלימות במשפחה לדוגמא.

במידה ותסמינים לאחר האירוע, ממשיכים להטריד ולהפריע לחיי היומיום שלנו, גם חודש לאחר האירוע, אזי יש חשיבות לפנות לעזרה נפשית מקצועית. פוסט טראומה עשויה לפגוע באופן משמעותי ביכולת שלנו לתפקד במישורים חברתיים, בסביבה מקצועית, ומשפיעה באופן ניכר על הרווחה הנפשית ועל יחסים בינאישיים.

או השאירו פרטים כאן

מה התסמינים של פוסט טראומה?

כשאנו סובלים מפוסט טראומה, האירוע הטראומטי נחווה שוב ושוב בפלאשבקים, סיוטים ורמות גבוהות של עוררות גופנית, עצבנות ואי שקט, ותחושות של אשמה וניתוק רגשי. ייתכנו גם קשיים בשינה כגון אינסומניה, וקשיי ריכוז שמפריעים לתפקוד במסגרות עבודה או מישורים אחרים בחיים.

במידה ואתם או מישהו מסביבכם מזדהה עם לפחות שלושה מתוך רשימת התסמינים הבאים, אנו ממליצים לכם לקבוע עימנו פגישה בה נוכל, להבין יותר לעומק את האתגרים והקשיים שנגרמים על ידי האירוע הטראומטי. ייתכן גם פוסט טראומה חלקית שעדיין משפיעה באופן משמעותי ופוגעת באיכות חייכם:

  • תסמיני חוויה מחדש של האירוע הטראומטי כוללים מחשבות טורדניות, זיכרונות קשים, סיוטים ופלאשבקים מתוך האירוע הטראומטי.
  • תסמיני ניתוק רגשי כמו תחושה שצופים על מצב או על עצמינו מבחוץ.
  • עצב, דכדוך, אנהודניה (חוסר סיפוק והנאה מפעילויות שבעבר הפיגו הנאה)
  • הימנעות ממקומות, אנשים ופעילויות אשר מקושרים לאירוע הטראומטי, באופן ישיר או עקיף.
  • עוררות יתר ותחושת דריכות רבה בגוף שעשויים להתלוות לחוסר סבלנות, אי שקט, חרדה וכעסים רבים.
  • קשיי שינה כגון חוסר יכולת להירדם, התעוררות בלילה, שינה מועטה מידי וקלה מידי.
  • קשיי ריכוז וקשב המשפיעים על יחסי עבודה ויחסים בינאישיים
  • התמכרויות שונות כדרך להפיג ולהימנע מהחרדה – שימוש לרעה בסמים, שתיה מרובה של אלכוהול, עישון רב של קנאביס וניקוטין, התמכרות להימורים, קניות, משחקי מחשב, סקס ופורנו.
  • תחושות של אשמה, חוסר משמעות, בושה, ובדידות.
  • חוסר אונים וייאוש
  • אובדנות ומחשבות לסיום החיים או לפגוע בעצמינו
  • קשיים ביחסים בינאישיים – ניתוק מסביבה חברתית, עזיבת מקום עבודה, קשיים בניהול שיח רגשי.

איך נזהה שאנחנו או יקירינו סובלים מפוסט טראומה?

ראשית, במידה ואתם או מישהו מיקיריכם עברתם אירוע קשה שהציף חרדה, אימה ומצוקה רבה- יש סיכון לפיתוח פוסט טראומה. ישנם גורמי סיכון שמגבירים את הסיכוי להיווצרות פוסט טראומה, אך רק איש טיפול שמומחה ומנוסה בטראומה יוכל לבחון את המצב הנפשי ולהבין. כדאי לשים לב כי חשיפה ממושכת לאירועים קשים ומורכבים רגשית עשויה להוות גורם סיכון לפיתוח פוסט טראומה.

כמו כן לנשים יש סיכון מוגבר פי 2 לפתח פוסט טראומה, בשל נסיבות שונות. במידה והזדהיתם עם חלק מהרשימה למעלה, או אתם מזהים זאת על פי התנהגות והכרות עם מישהו/י יקר לכם בחייכם – יש חשיבות בקבלת מענה של טיפול נפשי, אשר יוכל לאפשר לכם להבין, להמשיג ולעבד את הטראומה. חשוב לציין כי לעיתים אנו לא נדע בדיוק מה קרה לנו.

במקרים מסוימים של התעללות בילדות, של הצפה רגשית אשר יוצרת ניתוק רגשי- המערכת הנפשית והתודעתית שלנו, למעשה תנסה לגונן ולשמור עלינו מפני זכירת פרטי האירוע. במקרים כאלה, אנחנו עדיין עשויים לחוש תסמינים שונים רגשיים, נפשיים וגופניים אשר תואמים תמונה פוסט טראומה או פוסט טראומה מורכבת. במקרים אלה, חשוב לומר כי הטיפול דורש זמן רב יותר, אך עדיין נוכל להגיע ביחד איתכם, להצלחות משמעותיות מאוד שיכולות להועיל, לשפר ולסייע לכם באיכות חייכם וברווחתכם הנפשית.

מה ההשלכות של פוסט טראומה על חיינו?

כשאנו סובלים מפוסט טראומה, אנו עשויים לחוות קשיים שונים בשלל מישורי החיים:

  • במישור הבינאישי: קשיים בתקשורת הבינאישית עם משפחה וחברים קרובים. הביטויים עשויים להיות בעיות אמון וביטחון, סגירות, בעיות בתקשורת ובפתרון בעיות. כל אלה עשויים להשפיע ולפגוע בהתמודדות ביחסים בינאישיים.
  • קשיים במישור המקצועי: קשיי שינה המובילים לאיחורים וחיסורים מהעבודה והלימודים. קשיי ריכוז וקשב שעשויים להוביל לירידה בביצועים. פגיעה בביטחון העצמי ומסוגלות עצמית נמוכה שמשפיעה על היכולת שלנו להתמודד עם אתגרים וקשיים, תחושות אשמה, עוררות יתר וניתוק רגשי שמפחיתות או מקשות על עבודות מסוימות הכוללות תקשורת עם אחרים, עבודה מונוטונית, עבודה יצירתית, עבודת הדורשת פיתוח מחשבתי ועוד.
  • קשיים בתפיסה העצמית: פוסט טראומה עשויה לפגוע באופן ניכר באופן בו אנו תופסים את עצמינו ובתחושת השליטה והביטחון שלנו בעולם. לעיתים קרובות נרגיש חריגים, מוזרים ולא שייכים. כל אלה מייצרים תחושה שהעולם אינו בטוח דיו להתנסויות, ועשויים גם להוביל לדיכאון, אובדנות, התמכרויות ופיתוח של הפרעות חרדה שונות, שמחריפות את המצוקה והסבל הנפשי שאנו חשים.
  • קשיים באינטימיות ובביטוי אישי: אירועי טראומה רבים פוגמים משמעותית ביכולת שלנו לחוות הנאה, משמעות וסיפוק. לעיתים קרובות, נרגיש כי אין לנו יכולת להרגיש ולבטא רגשות חיוביים, לדבר ולשתף את שקורה לנו ולייצר שיח או מגע אינטימי שמאפשר לנו להרגיש לא לבד.

ישנם ביטויים רבים נוספים שעשויים להיות בהתאם לאופי האירוע, למי שחווה את האירוע ובהתאם לאורח החיים שלנו. בכל מקרה ההימנעויות והניסיונות להימנע מלטפל בעצמינו, או לפגוש את התוכן המורכב והמעורר כאב נפשי, הכרוך באירוע הטראומטי – רק מחזק יותר את הסבל הנפשי והחרדה המוצפת.

איך נוכל לסייע לכם בטיפול בפוסט טראומה?

קודם כל, אם אתם קוראים את החלק הזה, כבר התחלנו בטוב. במילים אחרות, זה אומר שיש לכם מוטיבציה או שביב קטן של אור בתוככם שמעוניין ורוצה לטפל בעצמיכם. בטיפול בפוסט טראומה, יש חשיבות רבה למוטיבציה שלנו להבין שהטיפול הוא תהליך מורכב וארוך שבסיומו אנחנו נצא עם ארגז כלים רגשיים, התנהגותיים, קוגניטיביים וגופניים אשר יסייעו לכם למצוא את הדרך שלכם, חזרה למסלול חיים שתבחרו.

פוסט טראומה גורמת לזה שפתאום חיינו עוצרים, משתנים והופכים למשהו אחר. הרגלי חיים כמו אכילה, שינה, ספורט, מגע מיני, פעילויות פנאי והעשרה וכמובן מחויבויות ומטלות- הכול נצבע בצבעי האירוע הטראומטי. ייתכן וננסה להדחיק, לומר שזה יעבור מעצמו, ולהתכחש להשפעות על חיינו, אך סובבינו ככל הנראה ישימו לב לכך ואנו נתחיל להבחין בכך במוקדם או במאוחר.

בפגישות הראשונות איתנו, בעיקר נאסוף מידע על המצב שלכם כיום, על האירוע הטראומטי – במידה שאתם זוכרים אותו, ועל הקשיים והאתגרים הניצבים בפנינו. בכל מקרה, איסוף המידע והאבחון מתבצע כל הזמן תוך כדי תנועה, כדי לאפשר לנו לנטר את המצב הנתון, ואת השינויים השונים שקורים לכם. נלמד מיומנויות חדשות, בהתאם לחליפה הטיפולית המתאימה לכם, ולצרכים שלכם.

נייצר מרחב בטוח, עם אמון שמאפשר בחירה ושליטה על התוכן, על המגע עם הכאב הנפשי ועל השיתוף אותנו בתוך זה. במקביל נעבוד גם על מישורי חיים שונים בשלל דרכים וגישות קליניות, שיאפשרו לנו לחוות ולהחזיר את החיים והרווחה הנפשית שלכם מפעילויות ומרחבים שאתם נמנעים או לא מצליחים לקחת חלק בשל הפוסט טראומה.

הטיפולים שלנו הם מהטובים והממוקדים בשוק, וכוללים את השיטות והגישות המוכחות מחקרית כיעילות ביותר לטיפול בטראומה – טיפול קוגניטיבי התנהגותי גל שלישיCBT   כולל מיינדפולנס, טיפול קוגניטיבי מעבד CPT, חשיפה מתמשכת  P.E , טיפול קוגניטיבי, טיפול התייחסותי, EMDR, טיפול קבוצתי וטיפול התייחסותי דינאמי ממוקד קשר.

מה שאנחנו צריכים מכם זה סבלנות ומוטיבציה ורצון לצאת איתנו לתהליך משותף בדרך. אתם מוכנים?

מה לעשות אם אני מתלבט/ת בנוגע לפנייה לטיפול בפוסט טראומה?

כפי שצוין לעיל וכבר הבנתם – החרדה והקושי שאנו חווים, ימשיך להוות אתגר משמעותי בחיינו, ולהחריף ככל שנדחיק יותר וננסה להימנע בדרכים שונות. בטיפול נכון אנו עובדים על יצירת מרחב בו על בסיס האמון שנוצר בקשר הטיפולי, מתפתחת תחושת שליטה ובחירה.

חישבו על חייכם לפני האירוע הטראומטי. חישבו על השאיפות, החלומות, הכמיהות, התשוקות והרצונות שלכם. חישבו על הפגיעה שלכם אחרי הטראומה. איפה נפגעתם? איפה אתם מרגישים תקועים? עכשיו נסו לדמיין שבין הפער הזה, של קשיים וחלומות עומד באמצע הטיפול איתנו. שיאפשר לכם להחזיר את החיים למסלול תקין, להרגיש שוב, ליטול יוזמה, לעשות ולהיות נוכחים, מרגישים ומסוגלים להתמודד.

זה אפשרי, לגמרי אפשרי – אם רק תאפשרו יותר מקום לאותו שביב קטן של מוטיבציה ורצון לעזור לעצמיכם. אנחנו לא יכולים לומר שהטיפול יהיה קל או מהיר. אנחנו מנסים להיות כנים, אבל אנחנו מבטיחים שהוא יאפשר לכם לחיות בצורה הרבה יותר איכותית, משמעותית, רגשית ומלאת משמעות, בתפקוד תקין ורווחה נפשית שמגיעה לכם. האם תתנו לנו לצאת איתכם לדרך?

או השאירו פרטים כאן


מאמרים