אגורפוביה – חרדה ממקומות פתוחים

מה זה אגורפוביה – חרדה ממקומות פתוחים

המונח אגורפוביה מורכב מהמילה היוונית אגורה שפירושה "ככר השוק", ופוביה שפירושה ביוונית פחד. חרדה ממקומות פתוחים או הומי אדם, היא למעשה התגברות של תחושת חרדה ודאגה מוגברת במצבים בהם אנו שוהים במקום פתוח או הומה אדם כגון: כניסה או שהות במסיבה, שימוש בתחבורה ציבורית, כניסה לשוק, עמידה בהופעה, הליכה בטיילת וכן הלאה.

במצבים מסוימים אנו ננסה להימנע ממצבים אשר מעוררים בנו את תחושת האי נוחות והקושי הנלווה, ולעיתים אף נמנע ממצבים מקדימים שקשורים בעקיפין לשהות במרחב ציבורי או הומה אדם למשל נמנע מקניית כרטיסים להופעה או נלך בטיילת רק בשעות ספציפיות שהמקום אינו הומה אדם.

במסגרת טיפול באגורפוביה איתנו, ננסה להבין מאיזה מצבים אתם נמנעים ואיזה התנהגויות מקשות עליכם בחייכם, ופוגמות באיכות חייכם ורווחתכם הנפשית.

אז איך נזהה האם אנחנו או מישהו מיקירינו סובל מאגורפוביה?

קודם כל, אנחנו ממליצים לקרוא את המאמר ולשים לב בעצמיכם האם אתם מזדהים על חלק מהדברים. חשוב לומר כי לא חובה שכל מה שנרשום תזדהו איתו. בסוף הביטוי האישי הוא שונה אצל כל אחד מאיתנו.

אם יש שם חלקים שאתם כן מתחברים או מתלבטים לגביהם, שאתם מרגישים איתם לבד, ייתכן ואתם לא מבינים מה קורה לכם או לא יודעים מה לעשות – במצב שיש לכם ספק, כדאי לפנות אלינו לעזרה.

אנחנו ננסה ביחד לייצר יותר בהירות, להבין ולאפשר לכם ללמוד כלים חדשים להתמודדות כדי לשפר את הרווחה הנפשית שלכם.

מהם הביטויים והתסמינים שייתכן ונחוש בזמן חרדה ממקומות פתוחים / הומי אדם?

נחלק את החוויה האנושית שלנו כמו בטיפול לרוב ל-3 חלקים גדולים (שכל אחד מהם עשיר ורבגוני) כדי להבין מה קורה לנו בזמן שאנו לקראת כניסה למקום הומה אדם או כשאנו כבר שוהים בו:

מבחינה רגשית, ייתכן ונחוש תחושה של חוסר אונים, מבוכה, פחד מוגבר, אימה,  פאניקה, התרגשות, תסכול, בדידות, בלבול, ניתוק רגשי ועוד תחושות מורכבות ולא נעימות שיוצרות מצב של סבל וקושי נפשי.

מבחינה מחשבתית, ייתכן ויעברו לנו בראש תסריטי אימה ואסונות שיכולים לקרות כשאנו כלואים שם, תיתכן המחשבה שאיננו יכולים לקבל עזרה או לצאת מהמקום כרגע, שאנו עומדים למות או שצפוי לקרות אסון לנו או ליקירינו, שאנו לא מסוגלים להיות שם, שאנשים שמים לב למה שקורה איתנו, שיצחקו עלינו או ישפילו אותנו, שנשאר לבד ולא נוכל להתמודד עם המצב, ועוד מחשבות שמחזקות את כל התחושות הנלוות.

מבחינה גופנית ייתכן ונחוש התחלה של התקף פאניקה שכולל קושי לנשום, דופק מוגבר, הזעה, סומק בלחיים ועוד תופעות גופניות המעידות על מצוקה הנובעת על רקע של חרדה מאוד גדולה. ייתכן גם מצב בו נחוש מנותקים מהגוף, ושהכול במצב כבוי אצלינו, כמו שניתקו אותנו מעצמינו ואולי אנו צופים על עצמינו או לא יודעים לזהות מה קורה לנו. ייתכן ונרעד או יהיה לנו חם או קר בגוף, כולל צמרמורות, או כאבי בטן וראש. ייתכן במצב מסוים שנרגיש מאובנים ומשותקים, שנרגיש בחילה, סחרחורות, שהזמן עובר בצורה איטית או מהירה מאוד, שאנו נחנקים, לא מסוגלים לעמוד על הרגליים ועוד תחושות גופניות קשות שבדרך כלל מעידות מה קורה איתנו, מה הרגשות הנלווים ועד כמה המועקה מפריעה לנו בחיינו.

או השאירו פרטים כאן

מהן ההשלכות של אגורפוביה על חיינו?

ההשלכות מאוד סובייקטיביות ועשויות להיות שונות בהתאם לאורח החיים ולסוג אנשים שאנחנו, אבל כן ניתן לזהות מתי ההשלכות מפריעות לתפקוד התקין שלנו ולאופן שבו אנו חווים את חיינו. דוגמאות בולטות לכך עשויות להיות הימנעות מלהגיע למקומות חברתיים שעשויה להוביל לחוסר ביטחון, בדידות חברתית, לתחושת זרות וניכור מאנשים בסביבתנו ואך להגביל אותנו במציאת זוגיות, חברים ועבודה.

דוגמא נוספת עשויה להיות הימנעות מפעילויות תרבות, העשרה ופנאי כמו הליכה בים או בטיילת, הופעה או שהות בפארק ואז איכות חיינו במרחבים המאפשרים כיף, הנאה, ועניין בחיינו לא מתאפשרת מספיק- וזה עלול להוביל גם לתחושות של ריקנות, שעמום וחוסר ביטחון.

ייתכן ונסגל לעצמינו התנהגויות חדשות שיכולות להצדיק את התנהגותנו, כמו הימנעות או הפחתה בשהות במקומות שעשויים להיות צפופים כמו רכבת, אוטובוס, מעלית או כניסה לתורים בתואנות והצדקות שונות כמו שאנו מעדיפים את הרכב הפרטי, שאנו רוצים לעשות ספורט במקום המעלית וכן האלה.

ייתכן והפחד לאבד שליטה במקום פתוח או צפוף יגרום לנו להפחית או להימנע ממקומות כאלה ועל כן הערך העצמי שלנו יפגע ותחושת המסוגלות העצמית שלנו עשויה להיפגע גם כן, מתוך מחשבה שאנו לא מסוגלים לעשות דברים שגרתיים או לפעול בחיינו באופן שמקדם אותנו.

מה נעשה בטיפול שלנו?

אם קראתם חלק מהדברים שאנחנו כותבים פה, ייתכן ושמתם לב לתמה החוזרת- אנחנו מתאימים את הטיפול הנכון והכלים בהתאם לדרך. במילים אחרות, ייתכן ונגלה ביחד בטיפול שבעצם חלק מההימנעויות שלכם פוגעות במישור מסוים שכרגע דווקא הוא חשוב לעבודה כי אתם מעוניינים למצוא עבודה, או לאפשר לעצמיכם לעבור לדירה עם מעלית.

בהתאם לקשיים ולמקומות שהחרדה ממקומות צפופים מעיקה ומעיבה על חייכם, כמו עננה שחורה- נדע לזהות, להבין מה קורה לכם, לראות איזה התנהגויות סיגלתם כדי להתמודד עם המצב המורכב, ולנסות להקנות הרגלים וכלים חדשים תוך חשיפה הדרגתית.

נשמע מפחיד? יכול להיות, אנחנו פה כדי שזה יהפוך להיות חוויה פחות בודדה, עם יותר מסוגלות עצמית ובהירות למה שקורה לכם.

התמודדות עם חוויה של חרדה או כל רגש אחר שמעכב אותנו בחיינו יכולה להיות מורכבת וקשה לעשייה לבד. הרבה נשארים עם זה לבד, אבל אנחנו כן מזמינים אתכם לחשוב אם אתם רוצים יותר בשביל עצמיכם או בשביל היקרים שלכם. זה לא בהכרח יהיה פשוט, מהיר או קל, אבל זה כן יהיה פחות בודד אם תאפשרו לעצמיכם ולנו להיות ביחד בזה, ולנסות לתפור את החליפה הטיפולית המותאמת לכם.

או השאירו פרטים כאן


מאמרים