דיכאון אחרי לידה

מהו דיכאון אחרי לידה

לידה של תינוק חדש, עשויה להיות טריגר רגשי משמעותי לחלק מהנשים, ולהוות מערבולת רגשית. רגשות כגון התרגשות, שמחה, פחד וחרדה מאוד נפוצים ושכיחים. הלידה נוגעת ומשנה ונוגעים מישורים בחיינו – מצב משפחתי, תפקיד משמעותי של אימהות, שינוי בזוגיות ובמיניות, שינויים בדימוי גוף ושינויים חברתיים, הורמונליים ומקצועיים.

במילים אחרות, לידה חדשה ככל הנראה משפיעה על כלל מישורי החיים ולכן מהווה אירוע משמעותי שעשוי להוות טריגר נפשי. במקביל לכל התחושות והרגשות הללו, עשוי להתלוות ולנבוע מכך גם דיכאון.

חלק מהאימהות החדשות עשויות לחוות שינויים במצב רוח המתבטאים בתחושות של דכדוך, כעס, תסכול, התפרצויות בכי, חרדה וקשיי שינה. תחושות אלה לרוב מתחילות כיומיים לאחר הלידה ונמשכות עד שבועיים, לאחר מכן הן חולפות.

חלק מהאימהות החדשות חוות דיכאון ממושך ועוצמתי יותר, שמכונה 'דיכאון לאחר לידה'. חשוב לציין כי דיכאון אחרי לידה אינו מעיד דבר על חולשה, טיב האימהות או פגם אישיותי, אלא פשוט קושי נפשי שמצריך טיפול – לאחר אירוע משמעותי בחייכן – הלידה.

בטיפול לאחר לידה, אנו נשים דגש על הכרות עם ההשלכות של הדיכאון על חייכן, ונסייע לכן לחזור לקשר מיטיב עם עצמיכן ועם התינוק החדש.

איך מתפתח דיכאון אחרי לידה?

רוב הנשים יחוו שינויים במצב רוח וקשיים לאחר לידה. חלק מהנשים כאחת מתוך עשר נשים, מפתחות דיכאון. סוג זה הינו תת סוג של דיכאון מז'ורי, ומשלב היבטים פיסיים, רגשיים, קוגניטיביים והתנהגותיים.

חשוב לציין כי רק איש מקצוע מיומן יוכל להעניק אבחנה של דיכאון לאחר לידה, אך חשוב להיות ערניים לסביבתנו ולעצמינו ולא לחכות שמצבנו הנפשי והרגשי יוחמר. במצבים מסוימים כפי שנהוג עם דיכאון מז'ורי יש צורך בטיפול תרופתי משולב בטיפול נפשי.

השינויים הכימיים שנעשים במהלך ההיריון והלידה עשויים לתרום להתפתחות של דיכאון לאחר לידה, בשילוב עם שינויים רבים הקורים סביב כניסת התינוק החדש למשפחה ולחיי האם. במידה ולאחר כ7-10 ימים לאחר הלידה, ישנה החמרה במצב הנפשי או בשינויי התנהגות ומצב רוח, אנו ממליצים לקבוע עימנו פגישה שתאפשר לכן לא להישאר לבד עם התחושות הקשות. דיכאון אחרי לידה אינו חולף לרוב מעצמו, וכדאי להקדים את הפניה לעזרה.

או השאירו פרטים כאן

איך נזהה שאנו או מישהי בסביבתנו סובלת מדיכאון אחרי לידה?

במידה ואת חושדת שאת סובלת מדיכאון בעקבות לידת תינוק, או שאת לא בטוחה לגבי מישהי בסביבתך אנו ממליצים לקרוא את הרשימה הבאה ולראות האם את או מישהי בסביבתך מזדהה עם חלק מהתסמינים הבאים לאורך זמן של יותר משבועיים מאירוע הלידה:

  • את חשה עצובה או בוכה גם אם לא ברורה לך מה הסיבה לכך.
  • את מותשת, אך אינך יכולה לישון
  • את ישנה יותר מידי
  • את לא מסוגלת לאכול ואין לך תיאבון.
  • יש לך מיחושים וכאבים שונים בגוף שאינם מוסברים.
  • אינך מבינה למה את עצבנית, חסרת מנוחה או חרדה.
  • מצבי הרוח שלך משתנים כל הזמן ללא התראה.
  • את מרגישה בחוסר שליטה
  • את סובלת מקשיי זיכרון או שוכחת דברים
  • את מתקשה להתרכז או להחליט החלטות פשוטות.
  • איבדת עניין והנאה מפעילויות שבעבר נהנית מהן.
  • את מרגישה לא מחוברת ומנותקת מהילד שלך ותוהה למה אינך מתמלאת באושר
  • הכול מציף אותך או מרגיש חסר אונים.
  • את מרגישה חסרת ערך, חסרת ביטחון ואשמה בנוגע לאיך שאת מרגישה.
  • את מרגישה שאינך מסוגלת להיפתח בפני אף אחד לגבי תחושותייך.
  • את מרגישה בדידות רבה
  • את מעוניינת לברוח מהכול ומכולם.
  • את חווה מחשבות טורדניות על פגיעה בעצמך או בתינוק.
  • המשפחה והחברים סביבך שמים שאת מתרחקת מהם ומפעילויות שונות.

תסמינים שכאלה צפויים להתחיל במהלך שבועיים ויותר מזמן הלידה, ועשויים להחמיר עד מצב של דיכאון אחרי לידה שמקשה ומשבש את כל התפקוד היומיומי. ייתכנו ימים בהם תהיה הקלה בתסמינים שונים אך לרוב הם חוזרים, העוצמה גדלה והמצב הנפשי מחמיר ללא טיפול.

במידה ואת או מישהי בסביבתך מזדהה עם חלק מהאמירות כאן, ייתכן ואת סובלת מדיכאון לאחר לידה. במצב שכזה את ככל הנראה חווה בדידות רבה וסבל נפשי רב.

הבושה סביב המחשבות והקשיים שאינם תואמים את מה שהחברה מצפה – מקשים אף יותר על המצב ועשויים להחמיר את מצבך. אנחנו מזמינים אותך לא להישאר לבד עם הדברים. יש אפשרות לקבל עזרה ולהטיב את מצבך בצורה משמעותית.

מדוע חשוב לטפל?

דיכאון פוגע בכעשירית מהאימהות הטריות. הציפיות החברתיות להרגיש ולהנות מהמצב החדש של כניסת תינוק חדש לחיים לרוב מקשה עוד יותר על אימהות בקבלת טיפול ומשאירה את ההתמודדות המורכבת עם מישורים רבים שמשתנים בחיינו.

גופנו משתנה, מצבנו הרגשי והנפשי משתנה, התפקידים והזמן שלנו משתנה עבור הצרכים החדשים של התינוק והמשפחה המתפתחת, הליבידו שלנו יורד, ואיכות השינה ותשומת הלב לעצמנו פוחתת משמעותית.

כל אלה ללא טיפול עשויים להוביל לקשיים נפשיים נוספים כגון התקפי חרדה, אינסומניה, בדידות חברתית, קשיים בהסתגלות הרגשית, ואף פגיעה עצמית ואובדנות. חלק מהאימהות במצב שכזה, מרגישות אשמות יותר על כך שאינן מתפקדות בהתאם לציפיות המשפחתיות, החברתיות והאישיות שלהן מעצמן.

במקרים הללו, ללא מערכת תמיכה שמבינה את המצוקה והקושי הנפשי של האם, ניתן להגיע גם לפגיעה עצמית, ולמחשבות אודות פגיעה בילד עד אובדנות. חלק מהנשים מפתחות גם תסמינים פסיכוטיים במקרים נדירים יותר, אשר מצריכים טיפול מורכב יותר משולב תרופתית. לאור כל זאת, ככל שתקדימו לתאם פגישה, כך נוכל לסייע לכן להבין ולראות מה אתן זקוקות ואיפה איכות החיים ורווחתכן הנפשית נפגמה. אתן לא לבד. עשו זאת למען עצמיכן ולמען המשפחה שלכן.

איך נוכל לסייע לכם בטיפול בדיכאון לאחר לידה?

קודם כל אנחנו נלמד יחד איתכן מה קורה לכן, מה השינויים שאתן סובלות מהן ומה ההשפעה על בריאותכן הנפשית. ייתכן ותרגישו שאין לכן מוטיבציה לטיפול והמשפחה היא זאת שמעודדת אתכן להגיע לטיפול.

אנו רק מבקשים שתגיעו עם סבלנות ונכונות להיות איתנו ביחד. לאחר שהתחלנו למפות את הקשיים שהובילו אתכן לטיפול, ננסה לעשות תוכנית טיפולית הכוללת היבטים התנהגותיים, קוגניטיביים, שמשלבים גם חיבור לגוף שלכן וגם לתינוק שלכן.

במקרים מסוימים אנו נמליץ על שילוב תרופתי בהתאם למצבכן הנפשי ולרמת המצוקה שאתן חשות, בשילוב התייעצות עם רופא פסיכיאטר. לאחר שנתחיל לעבוד על חלקים ומישורים שונים בחייכם, ננסה ללמוד מיומנויות הקשורות לאימהות, ליחסים הזוגיים המשתנים, ולתפקיד החדש בחייכן.

בהתאם לקושי ננסה כל הזמן לבחון ולראות איך להתאים לכן את התוכנית הטיפולית, ולצייד אתכן בכלים שונים שיאפשרו לכן לנשום ולהחזיר לעצמיכן את תחושת השליטה על חייכן.

מה לעשות אם אני מתלבטת לגבי קבלת טיפול בדיכאון אחרי לידה?

קודם כל זה טבעי ונורמלי להתלבט. ייתכן ומי שמדרבן אותך לגשת לטיפול זה אחד מבני משפחתך שדואגים לך. חשוב להדגיש כי את כנראה מכירה עוד אימהות שסובלות או סבלו כמוך אך לא יודעת על כך, כי נשים מתביישות לדבר על הקשיים והמחשבות שלהן. זה משאיר אותך מאוד לבד ומאוד מיואשת.

מצבך הנפשי כנראה מחמיר על אף הניסיונות להתמודד ואולי להסתיר זאת. הדיכאון שייתכן ואת סובלת ממנו משפיע גם על שיקול הדעת והמוטיבציה שלך. מאוד הגיוני שלא תרצי ולא יהיה לך רצון לגשת לטיפול, אולי גם תחשבי שזה לא יכול לעזור לך.

אנחנו מכירים את המחשבות והתחושות האלה, ורוצים לומר לך שזה הגיוני, ונורמלי ושזה משהו שאפשר לעבוד איתו אם רק תעשי את הצעד הקטן של להגיע לפגישה. קראת את המאמר, כנראה שיש בך קול שאולי שוקל את זה – אנחנו מבטיחים לך, שאם תעשי את הבחירה הזאת אנחנו נהיה איתך שם בדרך.

או השאירו פרטים כאן


מאמרים