ביטחון עצמי נמוך

ביטחון עצמי נמוך או חוסר ביטחון

רוב האנשים מבלבלים את המונח ביטחון עצמי עם ערך עצמי ומסוגלות עצמית. אז בואו נעשה סדר ונתחיל להבין מה אומר כל אחד מהמושגים:

  1. מסוגלות עצמית היא מונח שנטבע בשנת 1977 ע"י אלברט בנדורה ומתייחס לאמונה ותפיסת היכולת שלנו להשפיע ולהתמודד עם אירועים ואתגרים שקורים בחיינו. לרוב מתייחס להתמודדות עם אירוע או ערך ספציפי.
  2. ערך עצמי הוא מונח רחב יותר וכולל את האמונה והתפיסה שלנו כלפי עצמינו; הכוללות את הערכתינו כלפי המראה החיצוני, הערכים, הצרכים, החוויות וההתנהגויות שלנו.
  3. ביטחון עצמי הוא מונח רחב יותר המתייחס לאמונה הכללית בעצמינו ולמסוגלות העצמית הכוללת שלנו. במילים אחרות, היכולת ורמת האמון הכוללת שלנו בעצמינו, בהתמודדות בהצלחה עם אתגרים יומיומיים.

מה זה חוסר ביטחון או ביטחון עצמי נמוך?

לאחר שהבנו את ההגדרות הבסיסיות אפשר להבין שהשיח על ביטחון עצמי נמוך, נוגע באופן ישיר בכל ההגדרות, ומתבטא בתחושת ביטחון מופחתת וירודה בעצמינו וביכולותינו להתמודד עם אתגרים. כשאנו סובלים מביטחון עצמי נמוך, אנו תופסים את עצמינו בצורה שאינה מסתגלת מספיק, חריגה ולא אהובה מספיק בסביבתנו.

לרוב, אנו נהיה רגישים מאוד לביקורת חברתית, דחיה, כישלון , מצבי מבחן, וסירוב חברתי. אנו עשויים להגיב בשיפוטיות כלפי עצמינו, עוררות יתר, אי שקט ויתלוו לכך תחושות של חרדה, מבוכה, בושה , תסכול, אשמה, ניכור חברתי, זרות ואף ניתוק נפשי.

אנו הופכים להיות המבקרים הגדולים ביותר של עצמינו, ומתחילים להפחית מצבים שעשויים לעורר את המבקר הפנימי שלנו. כך לדוגמא, אם אנו מרגישים שאנשים אינם אוהבים אותנו, ננסה להימנע או להפחית מצבים של מפגש עם אנשים.

לחילופין ייתכן ונגיב במצבים בהם אנו מרגישים חסרי ביטחון – באופן ציני, מתגונן או משתלח באחרים, בניסיון להגן על עצמינו מפגיעה, אך למעשה אנו רק מחזקים את התפיסה העצמית הנמוכה שלנו.

למעשה יש כאן מעגל נפשי של סבל וכאב נפשי – ככל שאנו תופסים את עצמינו בצורה לא טובה ולא מוערכת, כך אנו מתקשים להאמין שאחרים עשויים לראות ולחוות אותנו באור חיובי. תהליך הלמידה שנוצר כתוצאה מסיטואציות שכאלה – גובה "עונשים" נפשיים וחברתיים רבים שפוגעים ברווחה הנפשית שלנו, באיכות חיינו ובתפקוד בשלל מישורי חיים.

או השאירו פרטים כאן

איך ניתן להתגבר על ביטחון עצמי נמוך?

חיים עם ביטחון עצמי נמוך הם למעשה חיים מלאים בסבל נפשי והלקאה עצמית מתמדת. החדשות הטובות הן שניתן להתגבר על ביטחון עצמי נמוך בטיפול איתנו, ולא להישאר לבד עם ההתמודדות הקשה. בטיפול אנו למעשה נעבוד על כמה מרכיבים חשובים וחיוניים לחיזוק וביסוס התפיסה העצמית הכוללת שלנו.

  1. עבודה קוגניטיבית על הזדהות עם המחשבות והקולות הביקורתיים שמעכבים אתכם בדרך להשגת המטרות.
  2. פיתוח חמלה עצמית שעובדת כמו מגדלור פנימי, ומאפשרת גמישות פסיכולוגית והגנה מול הקולות הביקורתיים.
  3. תהליך התנהגותי המאפשר לאסוף חוויות טובות, מעוררות גאווה, תוקף עצמי והכרה עצמית.
  4. חשיפה הדרגתית לחוויות של כאב, בושה, חרדה ועוד בכדי לאפשר לכם להתבונן, לקבל ולראות שניתן להתמודד ולחוות רגשות מורכבים וכואבים.

כמובן שאנחנו נהיה איתכם שם, בכאב ובקושי, ונתאים לכם את הכלים הדרושים בהתאם לצרכים המשתנים בטיפול.

למה כדאי לגשת לטיפול אם אני סובל/ת מביטחון עצמי נמוך / חוסר ביטחון:

קודם כל כי אתם סובלים וכנראה מרגישים בודדים בהתמודדות עם ביטחון עצמי נמוך, ואנחנו לא מאמינים שצריך לחיות חיים של סבל וכאב מתמשך.

אם אתם קוראים את זה אתם כנראה יכולים להזדהות עם העובדה, שביטחון עצמי נמוך עשוי לייצר בעיות רגשיות וחברתיות רבות כגון; חרדות שונות דוגמת חרדה חברתית, דיכאון ואובדנות, קשיים ביחסים בינאישיים כמו הימנעות מחשיפה עצמית או דיבור על עצמינו, קשיים בהתקדמות והתפתחות מקצועית ואישית שיוצרת תסכול, שעמום וריקנות, קשיים והימנעות מאינטימיות וזוגיות ועוד. הביטחון העצמי הנמוך שלנו לא מאפשר לנו להתנסות ולטעות בדרך כחלק מהחיים, וכנראה שחלק ממישורי החיים שלנו נפגעים כיוצא מכך.

ככל שנקדים לטפל בכך, כך יוטב לנו. אם לא נטפל ככל הנראה הביטחון העצמי הנמוך ימשיך לשים לנו מקלות בגלגלים ואנו נמצא עצמינו מגיעים למצבים פגועים ומתקשים יותר להתמודדות, עד כדי הימנעות, הסתגרות, ויתור על פעולות או מפגשים מסוימים ופגיעה ניכרת ברמה התפקודית.

בעבודה נכונה בטיפול, אנו מבססים ברית טיפולית שמאפשרת לחדר הטיפולים להיות מרחב מקודש, אינטימי ובטוח לחקירה משותפת. במקביל אנו בודקים איפה ואיך איכות החיים נפגעת, מהם המחשבות וההתנהגויות שנובעות מביטחון עצמי נמוך, ומעכבות או מקשות עלינו להתקדם, להגשים ולחוות את עצמינו.

לאחר מכן אנו עובדים על חיזוק וביסוס של כל ההערכה העצמית הכוללת את המסוגלות העצמית, הביטחון העצמי והערך העצמי. עצם השיח על מצבים בהם הרגשנו חרדה, מבוכה או בושה בחדר טיפולים איתנו, מאפשר התחלה של חשיפה הדרגתית לרגשות כואבים ומורכבים.

מעבר לכך אנו נעבוד גם על היבטים של פיתוח אישי וחיזוק קולות של חמלה עצמית, תוקף עצמי וקבלה עצמית.

או השאירו פרטים כאן


מאמרים