אינסומניה

מהי אינסומניה?

אינסומניה הינה הפרעת שינה, אשר מתבטאת בקושי להירדם או להמשיך לישון לאורך כל הלילה. כשאנו סובלים מאינסומניה אנו מתקשים להרגיש רעננים בבוקר, ולרוב מרגישים באופן משמעותי עייפות פיסית ונפשית. זו למעשה היא הפרעת השינה השכיחה ביותר בעולם המערבי, ומושפעת מהחיים המודרניים, הציפיות החברתיות הרבות, הלחץ והעומס הנפשי שיש לנו בחיים מהירים ועמוסי דרישות ומחויבויות.

על פי ההערכות, כ-30% מהאנשים במדינות מערביות ומודרניות מדווחים על תסמינים המאפיינים אינסומניה. בין 6-10 אחוזים יסבלנו מקשיי שינה חמורים דיו כדי לקבל אבחנה של הפרעת אינסומניה מלאה.

אצל רוב האנשים שסובלים מקשיי שינה המשפיעים על איכות חייהם ותפקודם, יש צורך בטיפול נפשי ממוקד אשר יאפשר לכם לחזור למסלול של שינה תקין ובריא. במידה ואתם לא בטוחים, אנו ממליצים לתאם איתנו פגישה כדי שמומחה מקצועי יוכל לסייע לכם להבין ולטפל בקשיי השינה. במידה ואחד מהתנאים הבאים מתקיים, ייתכן ואתם סובלים מאינסומניה:

  • קשיי שינה והירדמות המתבטאים בקושי להירדם או בשינה שאינה רציפה, לפחות 3 פעמים בשבוע לאורך 3 חודשים.
  • קשיי שינה והרדמות היוצרים אי שקט ותחושות של לחץ נפשי
  • קשיי שינה והירדמות המייצרים בעיות וקשיים בתפקוד היומיומי

או השאירו פרטים כאן

מהם הגורמים לאינסומניה?

הגורמים לאינסומניה קשורים לתסמינים וסוג העייפות שאנו נחווה כיוצא מכך. באינסומניה קצרת מועד או אינסומניה כללית, גורמים שונים עשויים להוביל:

  • תחושת לחץ ועומס נפשי
  • אירוע טראומטי, מערער או מטלטל נפשית
  • שינויים בהרגלי השינה כולל שינוי מיקום, שינוי זמני שינה והרגלי חיים אחרים.
  • כאב פיסי
  • ג'ט לג או אורח חיים הכולל משמרות לילה או נסיעות תכופות
  • תרופות שונות

כאשר מדובר ממצב כרוני הנמשך למעלה מ-3 חודשים, אנו מבדילים בין אינסומניה ראשונית או משנית. הראשונית נגרמת על רקע גורם לא ידוע, הקשור לרוב בחרדה שאינה מוסברת. המשנית נלווית למצב או קושי נוסף ועשויה להגרם כתוצאה מהבאים:

  • מצבים רפואיים המקשים לישון כגון בעיות גב, דלקות פרקים ועוד.
  • מצבים נפשיים הכוללים חרדה או דיכאון על גווניהם.
  • התמכרות לחומרים ואלכוהול
  • דום נשימה – מצב רפואי בו אנו מפסיקים לנשום מדי כמה נשימות.
  • סוכרת

במצבים אשר מדובר באינסומניה על רקע של בעיה רפואית, יש להיוועץ עם רופא בכדי לנסות ולראות האם יש צורך בטיפול נפשי. כ70 אחוזים מהאנשים הסובלים מהפרעות שינה – סובלים על רקע של חרדה או גורם שאינו ידוע.

משמעות הדבר היא שבמצבים כאלה, הייאוש והחוסר אונים אל מול הלילות ללא השינה, מייצרים סערות רגשיות ופוגעים בתפקודנו בשלל מישורים. בטיפול איתנו נוכל לסייע לכם ולתת מענה להפרעת שינה על רקע חרדה, כדי שתוכלו לחזור לישון כראוי, מבלי הפחד והחרדה שמתעוררים סביב השינה וההירדמות.

מהם התסמינים של אינסומניה?

כשאנו סובלים מאינסומניה, לרוב נדווח על אחד מבין שלושת התסמינים הבאים:

  • קימה מוקדמת מידי בשעות הלילה או לפנות בוקר.
  • שינה שאינה מספקת, שינה קלה המופרעת תכופות
  • קשיי להירדם וזמן רב עד ההירדמות
  • קושי להמשיך לישון באופן רציף

אם אתם מוצאים את עצמיכם מזדהים אם אחד או יותר מהדברים לעיל, כדאי לא להישאר לבד עם זה. התסמינים הבאים עשויים להוביל לקשיים הבאים:

  • אי שקט ועוררות יתר
  • שינויים במצב רוח הכוללים דכדוך, ייאוש, חרדה, בלבול, בדידות, ועצבנות.
  • כאבי ראש
  • בעיות עיכול הכוללים בחילות, כאבי בטן, ועוד
  • חוסר תיאבון או תיאבון מוגבר
  • שינויים ביחסים הבינאישיים וקשיים בוויסות רגשי.
  • קשיי ריכוז וקשב
  • קושי בביצוע מטלות ארוכות, מונוטוניות או בפתירת בעיות.
  • פגיעה בביטחון העצמי וביכולת שלנו להרגיש מסוגלים.

איך נזהה שאנחנו או מישהו מיקירנו, סובל מאינסומניה?

אם הזדהיתם עם חלק מהרשימה למעלה, או שאתם מרגישים שיש מצב רגשי או פיסי המוביל לקשיי שינה ייתכן ואתם מרגישים זאת על גופכם, נפשכם ומצבכם הרגשי. ייתכן ותרגישו לא מרוכזים, לא אחראים או לא מסוגלים להתמודד עם קשיים בעבודה, בזוגיות ובתקשורת בינאישית.

ייתכן ותחוו התפרצויות בכי או זעם הנובעים מתשישות נפשית ופיסית. ייתכן ותחוו מיחושים שונים וכאבים פיסיים המפריעים לכם לתפקד. בנוסף לכך ייתכן ותרגישו תסכול רב ופחד ללכת לישון ותמלאו את היום והלילה שלכם במטלות אשר אתם מרגישים צורך לעשות, כדי להימנע מהחרדה והקושי הנלווה לכך שאתם לא ישנים.

הפגיעה עשויה להיות בעבודה, בכך שאתם לא מצליחים לתפקד או לחשוב בצורה בהירה, או להגיב למצבים שונים. הוויסות הרגשי שלנו נפגע מאוד כשהשינה שלנו מופרעת. לאורך זמן, מצבים ללא שינה משפיעים באופן ניכר על ממדי חיים רבים והפגיעה עשויה להשתנות מאדם לאדם.

במידה ואתם או מישהו יקר לכם – סובל מאינסומניה, כדאי לתאם עמנו פגישה כדי שנוכל לאבחן, להבין ולנסות לראות איך לסייע לכם. ההשלכות על חיינו רבות, ואתם לא צריכים להתפשר על איכות החיים והתפקוד שלכם. בטיפול נכון נעבוד על מספר מישורים הקשורים להפרעת השינה, ולאתגרים הנובעים ממנה.

איך נוכל לסייע לכם בטיפול באינסומניה?

בטיפול אנחנו קודם כל ננסה למפות כמה זמן אתם סובלים מאינסומניה, במה הפרעת שינה פוגעת בכם ומה הייתם רוצים שישתפר וישתנה בחייכם. לאחר מכן אנחנו נבחר ונתאים את החליפה הטיפולית המותאמת לצרכים ולקשיים שאתם סובלים מהם.

הכאב הנפשי הוא רב וההשלכות הן משמעותיות על כן במקרים מסוימים נצטרך לבחון שילוב של טיפול תרופתי בהתייעצות עם רופא מומחה. לאחר שנשלול גם נסיבות פיסיות שיכולות לתרום ולהחמיר את הפרעות השינה, נתחיל לבנות תוכנית שינה מסודרת שתאפשר לכם לייצר מחזור שינה תקין, הרגלי שינה נכונים ומותאמים לאורח החיים שלכם, ועבודה רגשית וקוגניטיבית על החרדה שמפעילה את האינסומניה.

במצב שכזה נעבוד בגישות והכלים החדשים בשוק, כדי לאפשר לכם את העבודה המדויקת לצרכים שלכם. נעצור מידי פעם כדי לבחון מה מצבכם, איך איכות החיים משתפרת והאם אתם ישנים טוב יותר. מה שבטוח זה בדרך לשינה טובה, יציבה ומשמעותית נצליח להשיג עוד מטרות משמעותיות לאיכות החיים והתפקוד שהייתם רוצים לעצמיכם. יהיו קשיים בדרך, אבל נתגבר עליהם ביחד, ונהיה איתכם בכל צעד בדרך.

מה אם אני מתלבט/ת אם לגשת לטיפול באינסומניה?

אם הגעתם למאמר הזה, כנראה שאתם תוהים אם יש לכם או למישהו קרוב אליכם אינסומניה. החלק החשוב הוא שעכשיו יש לכם יותר מידע, יותר הבנה ואולי גם יותר ביטחון אם כדאי לכם לגשת לטיפול. אנחנו לא יכולים לעשות את הצעד עבורכם, אבל נוכל כן לומר ולהדגיש כי אינסומניה על רקע של חרדה היא ברת טיפול, ובטיפול קוגניטיבי התנהגותי הכולל מיינדפולנס ושאר כלים מותאמי צרכים – תוכלו לחזור לישון שינת לילה טובה, ערבה וחיונית לבריאותכם.

ללא שינה, החיים שלנו הופכים להיות כמעין סרט נע, בה אנו ניצבים. הקשיים שאתם חווים יכולים לקבל מענה מותאם, ולהשתנות בדרך. אם יש בכם שביב של רצון לסייע לעצמיכם או למישהו מכם, אנחנו מציעים שתשלחו לו את המאמר שלנו ותקבעו אתנו פגישה. אנחנו מבטיחים שאם תבואו עם הרצון – אנחנו נמצא את הדרך שתוכלו לישון, ובעיקר שתוכלו להחזיר לעצמיכם את הרווחה הנפשית.

או השאירו פרטים כאן


מאמרים