מהי טראומה וכיצד נתמודד איתה?

טראומה הינה תגובה רגשית חריפה למאורע פיסי או פסיכולוגי בחיינו או בחיי יקירנו, בו אנו תופסים את האירוע כמעורר חרדה רבה, עד חשש לשלמות גופנו או בריאותנו הנפשית או לשלום מישהו מיקירנו. דוגמאות למאורעות אשר עשויים להחוות כטראומטיים הינם: הימצאות במלחמה או בשבי, אונס, גילוי עריות, תקיפה אלימה, אסון טבע כדוגמת רעידת אדמה, תאונת דרכים ועוד.

חשוב לציין כי לא כל אדם יפתח טראומה על כל מאורע, ונסיבות תפיסת האירוע הספציפי משתנים בין אדם לאדם. כך לדוגמא ייתכן כי שני חיילים באותו מצב ומקום יחוו שונה את האירוע, ובהתאם לכך לאחד עשויה להתפתח טראומה ולשני לא. כמו כן, ייתכן ואחרי אירוע מעורר חרדה רבה אנו נחוש תסמינים המאפיינים טראומה. אצל רבים מאתנו התסמינים יחלפו לאחר כמה שבועות עד חודש.

לחלופין, ייתכן ובמצבים מסוימים אנחנו נחוש תסמינים לטווח ארוך המשפיעים על תפקודנו ואיכות חיינו. בטיפול ממוקד בטראומה, נוכל לסייע לכם לטפל בשורשי הטראומה, ולמצוא דרכים בונות מחדש ללמוד להתמודד עם התסמינים השונים – ובכך לפתח מיומנויות קוגניטיביות, רגשיות והתנהגותיות בהתאם לצרכים והאתגרים שאתם מתמודדים איתם. לפניכם סוגי טראומה שונים.

התקשרו ל 076-599-3527 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מהם המאפיינים של אירוע טראומטי?

אירוע טראומטי הוא למעשה תגובה רגשית לאירוע מעורר אימה, בו אנו תופסים ומרגישים איום, סכנה או ניסיון לנזק על חיינו, גופנו או נפשנו. כאשר אנו חווים טראומה, אנו עשויים להרגיש טווח רחב של רגשות הן בזמן האירוע עצמו, והן לאחר מכן לטווח ארוך יותר: אנו עשויים להרגיש המומים, מזועזעים, בהצפה רגשית וקושי לתפקד, בחוסר אונים, בקושי לעבד את הרגשות ולהבין מה קורה לנו, בניתוק רגשי ותחושה שאנו צופים על הדברים מהצד, וכן לחוות טווח רחב של תסמינים גופניים.           

במהלך החודש הראשון לאחר האירוע, צפויים להיות תסמינים רבים, שעשויים להשפיע על השינה, האכילה, מצבנו הרגשי, קשרים בינאישיים ועוד. מצב שכזה מכונה הפרעת דחק חריפה שמשכה כחודש ימים מזמן האירוע הטראומטי.

אפשרות סבירה הינה שתסמינים אלה יפחתו במהלך החודש בעוצמתם, עד למצב שאתם חוזרים לשגרה ורווחה נפשית רגילה.

בטווח ארוך, לאחר חודש מהאירוע – התמודדות עם טראומה עשויה להשפיע באופן ניכר על רווחתנו הנפשית, וכן על תפקוד חיינו. אם התסמינים לאחר האירוע הטראומטי, ממשיכים להופיע ואינם פוחתים בעוצמתם או מחמירים, גם לאחר חודש ימים מהאירוע – אזי יש כאן סבירות גבוהה להתפתחות של הפרעת דחק פוסט טראומטית או בשמה המקוצר "פוסט טראומה".

במצב כזה, התסמינים לא יפחתו, וייתכן ומצבכם הנפשי יוחמר עוד יותר. אנו מזמינים אתכם לא להישאר לבד עם הקושי הנפשי וההתמודדות המאתגרת עם טראומה, ולתאם איתנו פגישה כדי שנוכל לסייע לכם.

איזה טיפול אנחנו יכולים להעניק במידה שעברתם טראומה כלשהי?

טיפול נפשי הוא המוצא הראשון לטיפול בטראומה על גווניה השונים (ראי/ה למטה). ישנם סוגים שונים של טיפולים ממוקדי טראומה המתבססים על גישות טיפול שונות ומבוססות מחקרית. אצלנו בדרך תמצאו את השיטות והגישות החדשות בתחום, שמבוססות ונמצאו כיעילות ביותר לטיפול ממוקד בטראומה. בכדי שנבין את המהות של טיפול בטראומה ננסה לדמות זאת לפאזל – האירוע הטראומטי הינו חלק אחד בפאזל. זיכרון חם שאינו מתחבר לפאזל שנקרא "אנחנו".

הזיכרון הזה כל הזמן מאותת לנו בתסמינים שונים ומשבש לנו את הרווחה הנפשית. בטיפול אנחנו תחילה מבססים ברית טיפולית שמאפשרת שיח פתוח, אותנטי, כנה ומחובר רגשית. החלק הזה הוא הבסיס החשוב ביותר, שכן על בסיסו נעשית עבודת העיבוד הרגשי והמגע עם הכאב והסבל שהטראומה מביאה איתה לחיינו.

יש לקחת בחשבון, כי לעיתים קרובות ביסוס הברית הטיפולית בכדי לאפשר מרחב בטוח עם אמון -לוקח זמן, בהתאם לסוג הקשר ולאופי הטראומה. חשיבות נוספת בשלב הזה, הינו בכך שלעיתים קרובות טראומה נחווית בתוך הקשר של יחסים בינאישיים. בעצם ביסוס השלב הראשון של הברית הטיפולית יש כבר מגע ויצירת מרחב שונה עבור המגע עם הטראומה. במילים אחרות – אנו רוצים לייצר מגע בטוח, עם שליטה ונוכחות רגשית עם זיכרונות האירוע הטראומטי.

בשלב השני של הטיפול אנחנו נעבוד בטכניקות וכלים שונים בכדי לאפשר חיבור של הזיכרון הטראומטי אל מערך הזיכרונות הרגיל שלנו. במילים אחרות, ננסה לייצר התרגלות וחשיפה רגשית שתאפשר לנו להבין ולחבר את האירוע הטראומטי כך שהוא לא יחווה בעוצמות הרגשיות הגבוהות, שמשבשות את חיינו. טכניקות שונות לעבודה ומגע עם תוכן טראומטי עשויות להיות דרך גישות קוגניטיביות התנהגותיות, פונקציונליזם התנהגותי, EMDR, גישות התייחסותיות שהמוקד הוא הקשר הטיפולי, חשיפה מתמשכת P.E, כלים של גוף ונפש ועוד.

בשלב השלישי אנו ננסה להרחיב את הלמידה ולהכליל את ההישגים והשינויים שעשינו דרך הקשר הטיפולי, לעוד ממדי חיים והקשרי חיים כדי שנוכל לתפקד ולהתקדם בחיינו, על פי מה שאנו מעוניינים. בשלב הזה נתחיל בלהבין מה אנו מעוניינים כרגע, ומה צריך בכדי להגיע לשם.

כפי ששמתם לב, טיפול בטראומה הינו תהליך ממושך, הכולל שלבים שונים וכלים שונים המשתנים אצל כל אחד מאיתנו, בהתאם לאירוע הטראומטי ולקשיים הנפשיים שאנו חווים. חשוב לציין כי למרות שהתהליך לוקח זמן, בפרט ככל שהטראומה יותר מודחקת ובגילאים צעירים יותר – אנו עדיין יכולים לעבוד עם כל סוגי הטראומות.

יש הצלחות רבות בטיפול בטראומה, ועצם ההתמודדות כשלעצמה בטיפול מאפשרת תמורות רבות בטיפול. הדרך מלווה בגבעות ובתהומות אבל אתם לא תהיו שם לבד בחשכה. תוכלו לראות מבעוד מועד את הבורות והגבעות שבדרך איתנו, ותוכלו לקבל כלים להתמודדות איתם – אם תאפשרו לנו להיות איתכם.

סוגי טראומות

ישנם סוגים שונים של טראומה:

  • טראומה חמורה – נובעת כתוצאה מאירוע יחידני מעורר אימה או חרדה רבה, הנתפס כמסוכן ומאיים.
  • טראומה כרונית – נובעת כתוצאה מחשיפה מתמשכת וחוזרת למספר אירועים בעצימות רגשית גבוהה כמו בהתעללות בילדות, חרמות ובריונות, ואלימות במשפחה או בזוגיות.
  • טראומה מורכבת – נובעת מחשיפה מתמשכת לאירועים טראומטיים רבים מתמשכים כמו במצבי שבי, גילוי עריות, זנות ועוד.
  • טראומה משנית – מתפתחת על רקע מגע וקשר קרוב עם אדם החווה אירוע טראומטי. בני משפחה, אנשי בריאות נפש ואנשים נוספים שמטפלים באדם המתמודד עם תסמונת פוסט טראומטית.

כל אחד מסוגי הטראומות, יצריך טיפול שונה עם כלים שונים. בכדי לאבחן זאת, ולהבין איזה סוג של טיפול אתם זקוקים לו, אנו נצטרך לפגוש אתכם ולהבין יחד אתכם מה המעטפת הטיפולית המדויקת עבורכם.

איך נזהה אם אנו או יקירינו צריכים טיפול בטראומה? 

אם אתם או מישהו בסביבה שלכם חש חלק מהתסמינים הבאים לאחר אירוע הנחווה כמסוכן או מאיים, אנו ממליצים לכם לא להמתין ולקבל עזרה בהקדם. חשיבות העזרה הנפשית והסיוע בהתמודדות הינה משמעותית ביותר לטיפול ולאיכות החיים שלנו. ככל שנקדים לקבל עזרה- כך המצב יוטב ויוקל לכם והטיפול יהיה יותר אפקטיבי.

דבר נוסף שאנו מבקשים לשים לב אליו, הינו שייתכן שאתם או מישהו סביבכם חווה אירוע או מצב מתמשך של טראומה לאורך ילדותו או חייו, ולא קיבלתם טיפול ממוקד לכך מעולם. במצב שכזה ייתכן ותויגתם כ"חסרי מעצורים או עם בעיות כעסים." ייתכן ותויגתם כ"מנותקים רגשית", "שכלתניים יתר על המידה", "מתקשים להיפתח רגשית", "תזזיתיים, ציניים או פחדנים".

אנחנו פה כדי לומר ולהדגיש שזה לא המצב. אלה תגובות נורמליות למאורע שסיכן אתכם ואת נפשכם. סיגלתם לעצמיכם התנהגויות ולמידה להמשיך בחייכם כדי להתמודד בצורה שבה אתם חיים. מגיע לכם לקבל איכות חיים אחרת, מגיע לכם לא להיות עם זה לבד. מגיע לכם לקבל כלים אחרים להתמודדות ולהצליח להכיר את עצמיכם בעוד אופנים, מלבד הטראומה שמנהלת אתכם ומלווה אתכם. תנו לנו להיות אתכם בדרך. תאפשרו לעצמיכם את העזרה שמגיעה לכם.

אז אילו תחושות ותסמינים נרגיש כשאנו חווים אירוע טראומטי?

ראשית חשוב לשים לב לא רק להימצאות של התסמינים, אלא גם לעוצמתם שעשויה לנוע בין קלה לחמורה. מבחינה רגשית ונפשית אנו עשויים להרגיש:

  • הכחשה
  • כעס ותסכול
  • פחד
  • עצב ויגון
  • בושה
  • אשמה
  • בלבול
  • חרדה
  • תחושת ניתוק רגשי כמעין צופים על עצמינו או על העולם מבחוץ.
  • דיכאון וריקנות
  • חוסר אונים
  • עצבנות ואי שקט
  • קשיי ריכוז
  • אובדן משמעות

ברמה ההתנהגותית וניסיונות ההתמודדות עם הטראומה ייתכן ונרגיש:

  • התפרצויות רגשיות כגון התפרצויות בכי או זעם
  • קשיים להתמודד עם איך שאנו מרגישים
  • ניסיונות להתנתק ולהפחית מגע עם אנשים
  • פלאשבקים – זיכרונות פולשניים חיים ומלאי חושים מהאירוע הטראומטי
  • סיוטים וקשיי שינה
  • עוררות יתר – קפיצות ובהלה מטריגרים מסוימים כמו ריחות, צלילים ונושאים מסוימים.
  • חוסר אנרגיה
  • אנהדוניה – דברים שהפיגו לנו הנאה בעבר כבר אינם מביאים לנו הנאה.
  • קשיים בשינה, אינסומניה
  • חוסר תיאבון או שינויים באכילה
  • ניתוק רגשי קושי להביע רגשות, להתחבר לשיח רגשי

ברמה הגופנית אנו עשויים להרגיש את התסמינים הבאים:

  • כאבי ראש
  • הזעה
  • דופק מהיר
  • תחושת דריכות ועצבנות
  • תשישות פיסית ועייפות
  • בעיות בעיכול

בהמשך להתמודדות עם התסמינים והסבל הנפשי המתמשך, ייתכן ונפתח גם דיכאון, חרדה על גווניה, הפרעות אכילה ושימוש לרעה באלכוהול וסמים, והתמכרויות שונות.

מה ההשלכות על חיינו אם עברנו אירוע טראומטי?

כפי שצוין לעיל, כשאנו נחשפים לאירוע עם אופי שמסכן אותנו ברמה כלשהי, יש לנו סיכון לפתח הפרעת דחק פוסט טראומטית.

החיים עם פוסט טראומה הינם קשים ובודדים. אנו עשויים לפתח הימנעויות ממקומות, אנשים, צלילים וחפצים שמזכירים לנו באופן ישיר או עקיף את האירוע הטראומטי. כך לדוגמא אם מישהי עברה תקיפה מינית ברחוב מסוים – היא עשויה להימנע מללכת ברחוב הזה ואף בכל השכונה או העיר שקרה לא האירוע.

שיר מסוים, ריח של בושם או אוכל, צליל של סירנה או פיצוץ, מגע בכתף או חוויה של חוסר שליטה או חוסר אונים, עשויים להפוך בהתאם למצבנו – למצב נפיץ, מלא לחץ ובו נחוש תחושות קשות, ונתקשה להתמודד עם הטריגרים. הקושי העיקרי בהתמודדות עם פוסט טראומה לאורך זמן – הוא בכך שאנו עלולים להתבלבל ולחוש שזוהי "גזרת גורל ונועדנו להיות כך תמיד." אנשים רבים מגיעים לטיפול רק לאחר שנים רבות מהאירוע הטראומטי.

חלקנו לומדים להתמודד בדרכים שאינן מטיבות איתנו, נמנעים מפעולות ומקומות, או מתפקדים בצורה אוטומטית ומנותקת רגשית. חלקנו מרגישים את השינויים דווקא ביחסים הבינאישיים ובקשיים שפוסט טראומה מביאה לשם – ייתכן ונתרחק ממשפחתנו וחברינו, ייתכן ולא נוכל להמשיך להחזיק בעבודה או במסגרת לימודים כי איננו מרוכזים ומרגישים דרוכים תכופות. ייתכן שלא נשיג שינה ראויה ועל כן נרגיש מותשים נפשית ורגשית, וייתכן ונחוש שאין לנו משמעות לחיינו ושמחת החיים אבדה.

בכל מקרה בו אתם מרגישים שמצבכם הנפשי אינו בטוב, דעו כי אפשר אחרת. התגובות שלכם נורמליות לחלוטין לאירוע לא נורמלי שהייתם עדים לו. במצב שכזה, הגיוני שנגיב באופנים שונים שלאחר מכן כבר אינם יעילים לנו להמשך חיינו, למצבים שאינם טראומטיים. במידה ומשהו מהדברים שקראתם מדבר אליכם – דעו שהרבה אנשים מרגישים כמוכם, ושאם יש בכם שביב קטן של רצון להטיב עם עצמיכם – יש לכם אפשרות לקבל זאת איתנו, בטיפול סבלני, ממוקד, במרחב בטוח שמסתמך על אמון ופתיחות.

מה לעשות אם אני מתלבט לגשת לטיפול על רקע אירוע טראומטי?

במידה ואתם מיד לאחר האירוע ומרגישים בסערת רגשות, מתקשים לתפקד ומרגישים קשיים נפשיים- דעו שזה נורמלי ולגיטימי. ניתן לגשת לטיפול, מיד לאחר האירוע הטראומטי, כדי לבדוק ולראות איך לא להישאר לבד עם הדברים. במהלך החודש הראשון אנו ננסה לראות אם עוצמת התסמינים יורדת מעצמה.

במידה והתסמינים מחמירים ועוצמתם אינה פוחתת, יש חשיבות בקבלת טיפול נפשי ממוקד לטראומה שיאפשר לכם להמשיך בשגרת חייכם, בצורה מתפקדת, מחוברת רגשית, ועם פחות סבל רגשי בהתמודדות לבד עם הדברים. ייתכן ואתם קוראים את הדברים ועדיין מתלבטים, זכרו כי לקבל עזרה נפשית הינה כוח גדול, שאומר שאתם בוחרים בעצמיכם וברצון שלכם להטיב עם עצמיכם.

טיפול בטראומה מצריך סבלנות, יצירת ברית טיפולית המבוססת על אמון ומרחב בטוח למגע עם כאב נפשי, ומוטיבציה גדולה להיות בטיפול ולרצות לעבוד ביחד איתנו בדרך. אם יש לכם התלבטות אתם מוזמנים לקבוע פגישה עמנו כדי שנוכל ביחד לבחון, מה הצרכים והפחדים שלכם – ונוכל לנסות לענות ולהשיב על התלבטויות שלכם. אנחנו מבטיחים לכם שנהיה איתכם בכל דרך שתבחרו ללכת.